Selecteer een pagina

Praktijk dehand-tatoran:Emotie-regulatie

Emotie-regulatie

Iedereen is wel eens bang, onzeker, verdrietig of boos. Het zijn normale en gezonde gevoelens die ons in het dagelijks leven helpen. Boosheid is bijvoorbeeld een manier om ons attent te maken op een probleem, en geeft energie om fouten recht te zetten, problemen op te lossen. En enige angst of spanning, bijvoorbeeld voor een moeilijke (school)taak maakt ons alert en zorgt voor meer concentratie en betere prestaties.

Maar als gevoelens langer duren en gaan overheersen dan kan een kind (en zijn omgeving) hier veel last van hebben. Een kind ervaart bijvoorbeeld angst, spanning of verdriet op momenten dat het niet nodig is en gaat daardoor situaties vermijden of veel piekeren. Een kind, dat bij ‘t minste of geringste ontploft doordat de boosheid overheerst, komt in conflict met zichzelf en anderen. Vaak zien ouders en leerkrachten dat het kind zich ongelukkig voelt en minder plezier heeft dan voorheen. Maar is ‘t lastig om dit gedrag zo maar te veranderen en om te buigen.

Voor deze kinderen bieden wij verschillende vormen van kinder- en jeugdtherapie. Al spelend, werkend of bewegend wordt er gewerkt aan het leren omgaan met (bepaalde) emoties. We focussen op “Voelen, Denken en Doen”. Kinderen leren dat er een verband bestaat tussen wat je denkt, wat je voelt en wat je doet.

In de therapie wordt er stap voor stap gewerkt aan de volgende vaardigheden:

  • Voelen
    • Bewust zijn van je lichaam en lichaamsseintjes.
    • Gevoelens herkennen en uiten.
    • Ontspannen en omgaan met stress.
  • Denken
    • Bewust zijn van negatieve, niet-helpende gedachten.
    • Positief gesprek met jezelf aangaan.
    • Helpende gedachten formuleren.
    • Realistisch kijken en jezelf belonen
  • Doen
    • Problemen (durven) aanpakken
    • Oplossen in kleine stappen volgens een stappenplan
    • Blootstelling aan gevreesde situatie(s)
    • Hulp vragen

We werken er, samen met de omgeving, naar toe dat het kind aan het eind van de therapie de geleerde vaardigheden kan inzetten om situaties die moeilijk zijn en angst, verdriet of boosheid oproepen aan te gaan. Het kind bouwt hierdoor zelfvertrouwen op en wordt veerkrachtiger. Uiteindelijk doel is dat het kind weer plezier ervaart en zorgeloos kan deelnemen aan allerlei dagelijkse activiteiten.

Interesse in therapie? Neem gerust contact met ons op of maak een afspraak voor ons gratis spreekuur.